17 785 22 96 biuro@grupaww.pl

ux1

Każdy chce, by jego serwis znalazł się wysoko w wynikach wyszukiwania. Ale jaką właściwie strategię należy objąć podczas pozycjonowania strony? Google ciągle czuwa nad tym, by portale z pierwszych miejsc wyszukiwarki były dobre jakościowo. W tym celu należy zająć się kwestią User Experience (UX).

Co to właściwie jest UX?

User Experience to termin z lat 70. Można go zdefiniować jako jakość doświadczeń użytkownika wynikających z kontaktu z maszyną, stroną internetową lub portalem społecznościowym. W pozycjonowaniu stron bardzo ważnym jest zapewnienie odpowiedniej jakości portalu, na przykład merytorycznej.

Content marketing

Czyli tworzenie treści – może mieć ono duży wpływ na UX, a przez to na pozycjonowanie stron. Odpowiednia konstrukcja tekstów i zawarcie w nich celnych słów kluczowych, potrafi zdziałać cuda. Wartościowe dla użytkownika teksty spowodują, że będzie on częściej odwiedzać stronę w poszukiwaniu informacji. Teksty muszą być napisane w sposób naturalny, przejrzysty, a przede wszystkim muszą być unikalne i nie zawierać błędów.

„Filozofia Googlowska”

Google zwraca szczególną uwagę na UX. W szczególności widać to w zamieszczonych w Internecie „Wskazówkach dla Webmasterów”. Wymienione są tam podstawowe zasady tworzenia i prowadzenia stron internetowych. Podczas rozmyślań nad User Experience, warto zwrócić uwagę na dwie wymienione najwyżej. „Twórz strony z myślą o użytkownikach, a nie wyszukiwarkach” oraz „Nie wprowadzaj użytkowników w błąd”. Są to fundamentalne zasady, których przestrzeganie doprowadzi do ulepszenia UX na Waszej stronie.

STOP! Czyli zakazy od Google

Wcześniej wymienione zostały najważniejsze zasady, którymi kieruje się Google, by zapewnić użytkownikom jakość w wynikach wyszukiwania. Oczywiście, trzeba wspomnieć również o „zakazach”. Pod User Experience można zastosować praktycznie każdy z tych wymienionych przez giganta, jednak jest kilka najważniejszych. Między innymi:

  • kopiowanie treści z innych serwisów (co może być równocześnie pogwałceniem prawa autorskiego),
  • tworzenie stron złośliwych, które mogą wyłudzać informacje lub zawierać szkodliwe oprogramowanie,
  • używanie stron przejściowych,
  • wykorzystywanie słów kluczowych kompletnie nie związanych z treścią, na przykład artykułu,
  • niejawne przekierowania.

Oczywiście są to tylko przykłady. Warto sprawdzić dokładnie całą listę działań niepożądanych na oficjalnej stronie Google.

Płynność i konstrukcja strony

Pozycjonując stronę należy pamiętać, by strona wczytywała się jak najszybciej. W dzisiejszym, zabieganym świecie, można odnieść wrażenie, że każda sekunda się liczy. Nic bardziej mylnego. Potencjalny użytkownik daruje sobie przeglądanie portalu, jeżeli nie wczyta się on wystarczająco szybko. Płynność i szybkość działania strony są nieodzownym elementem User Experience. Ponadto, podczas pozycjonowania strony, warto zwrócić uwagę na to, czy jest ona responsywna, czyli dopasowana do rozdzielczości ekranu.

Kto szuka, ten znajdzie

Przysłowie jak najbardziej trafne, jednak przy serwisach internetowych i pozycjonowaniu strony raczej się nie sprawdzi. Strona internetowa musi być na tyle czytelna, by użytkownicy mogli w przeciągu kilku lub kilkunastu sekund znaleźć to, czego szukają. Nie ma nic bardziej denerwującego, niż strony z nieczytelnym interfejsem.