Czym jest marketing szeptany i jak skutecznie go realizować?

Marketing SzeptanyOd powstania pierwszych strategii marketingowych, twórcy reklam dwoją się i troją w kreatywnym przedstawianiu informacji o reklamowanej marce. Specjaliści w tej dziedzinie wiedzą, że opinie innych konsumentów potrafią zdziałać więcej niż najlepszy spot reklamowy. W swoich działaniach często sięgają więc po opinie innych, a nawet… sami je tworzą. Czym jest marketing szeptany? Jak go realizować, by skutecznie promować markę?

Głównym zadaniem marketingu szeptanego jest dotarcie do potencjalnych klientów z informacją o firmie w sposób spontaniczny, a więc nieplanowany. Traktując tą „spontaniczność” dosłownie ciężko byłoby nazwać marketing szeptany strategią reklamową. W końcu wszystkie działania marketingowe są realizowane zgodnie z wcześniej przygotowanym planem, a ich skuteczność mierzy się poprzez sprawdzenie zrealizowanych celów. W jaki więc sposób specjalistom od reklamy udaje się zaplanować te spontaniczne działania?

Buzz marketing

Jedną z metod marketingu szeptanego jest tzw. buzz marketing. Strategia ta polega na wywołaniu „szumu” – dyskusji – wśród konsumentów na temat przedmiotu opracowanej akcji marketingowej. Celem takiego działania jest stworzenie sytuacji, w której ludzie będą sami rozmawiali o marce i jej produktach, a także dzielili się pozytywnymi opiniami na jej temat. Aż 70% internautów stojących przed decyzją zakupu danego produktu wierzy opiniom znalezionym w sieci. Z tego powodu dobrze prowadzony buzz marketing jest jedną ze skuteczniejszych metod budowania świadomości marki oraz reklamowania produktów.

Marketing wirusowy

Buzz marketing nie jest jedyną metodą stosowaną w marketingu szeptanym. Dużym powodzeniem cieszy się też marketing wirusowy. Strategia ta polega na takim tworzeniu treści reklamowych, by internauci sami chcieli przekazywać je dalej. Mogą to być np. zabawne lub intrygujące zdjęcia i filmiki czy plotki mające na celu zwiększenie świadomości marki. Innym przykładem marketingu wirusowego jest nieodpłatne udostępnianie przydatnych informacji, w których można znaleźć subtelne odniesienie do reklamowanych produktów.

Dlaczego marketing szeptany jest skuteczny?

marketing wirusowyJak wyżej wspomniano aż 70% konsumentów wierzy w informacje znalezione w Internecie. Na decyzje zakupowe internautów zdecydowanie większy wpływ mają opnie innych użytkowników na temat produktów i marki niż reklama. Również z tego powodu tak wiele uwagi poświęca się dbaniu o wizerunek firmy w sieci. Za skuteczność marketingu szeptanego jako strategii reklamowej przemawia też fakt, że nie jest ona nachlanym nakłanianiem do zakupu. Informacje o produktach rozchodzą się w całkowicie naturalny sposób, więc nie są rażące dla konsumentów.

Marketing szeptany – jak to działa?

Marketing szeptany można prowadzić zarówno na forach internetowych, blogach, jak i w mediach społecznościowych. Wszystko zaczyna się od wywołania dyskusji na dany temat bez wspominania o reklamowanym przedmiocie. Dopiero w następnych odpowiedziach umieszcza się informacje o marce i jej ofercie delikatnie sugerując jej zalety. Wywołana dyskusja powinna wyglądać naturalnie, nie może sprawiać wrażenia specjalnie przygotowanej na potrzeby marki reklamy. Najłatwiej uzyskać taki efekt podpinając się do założonego już wcześniej tematu.

Ważne jest, by pamiętać, że przedstawianie firmy i jej oferty w samych superlatywach może wzbudzić w internautach podejrzenia. W końcu żadna firma i żaden produkt nie są „naj”. W dobrze prowadzonym marketingu szeptanym pozytywny wizerunek marki jest tworzony przez umiarkowane podkreślanie zalet oferty. By uniknąć błędów i rezultatów odwrotnych do zamierzonych, warto przed rozpoczęciem tego typu kampanii zapoznać się z etycznymi zasadami, które można znaleźć na stronie WOMMA.

Wiele osób działających w branży reklamowej zupełnie zapomina o potędze rekomendacji i dobrej opinii. Dobrze prowadzony marketing szeptany jest naprawdę skuteczną metodą promocji firmy. Ważne, by robić to umiejętnie. Nachalne zachęcanie do skorzystania z naszej oferty może wywołać odwrotny skutek. Możemy zostać odebrani jako nieuczciwa marka, której nie warto poświęcać uwagi.